KLUB – časopis členů Prague Business Club - page 39

Na nepopsatelné vzrušení z vylézajícího popsaného papíru dnes
František vzpomíná:
„Přišel dotaz z Austrálie od českého emigranta, který tamměl pekárny, kolik
stojí mouka, kvasnice, elektrika, plyn, cukr a droždí, že uvažuje založit u nás
byznys. Tak jsme mu napsali, co kolik stojí, ale s poznámkou, že všechno
bude brzy jinak, a tím to začalo.“
První zakázky
A pak už to šlo ráz na ráz. Pracovní dny trvající mezi 12 a 14
hodinami, téměř bez víkendů. Dostávali první zadání od klientů.
Často po nich chtěli, aby se zasadili o snížení tehdy extrémně
vysoké daňové zátěže. Daň z příjmu byla až 80 procent. Jan Žůrek
na to vzpomíná:
„Vedl jsem řadu jednání na Ministerstvu financí. Některá trvala i třeba pět
hodin včetně našich demonstrativních odchodů a příchodů. Nikdy potom
se mi už nepodařilo dosáhnout takových efektů pro naše klienty. Snížení
daní se nám často podařilo. Byla totiž pořád ještě revoluční doba.“
Kprvnímu lednu1993 se rozděliloČeskoslovensko. Bratislavská kancelář
KPMG se osamostatnila. Na federální úrovni byla připravená kompletní
daňová reforma. Sazby daně z příjmu zůstávaly pořád vysoké – právnic-
ké osoby 45 procent, fyzické osoby až 47 procent. Honza k tomu říká:
„Když jsem se na Ministerstvu financí autora zákona o dani z příjmu ptal, kde
čerpali inspiraci, tak mi řekl, že v Rakousku. Na můj udivený pohled mi odpově-
děl, že je to ale jen provizorium, že za rok za dva, až bude víc času, tak si k tomu
sednou a udělají to celé znovu a pořádně. Uplynulo více než dvacet let a my
máme pořád ten stejný zákon. Avšak se 160 novelizacemi.“
Jednou z nejčastějších služeb KPMG v té době bylo poradenství při privati-
zaci bývalých státních podniků. Přicházelo množství zahraničních investo-
rů, ale ti se nemohli vyznat v účetnictví českých firem, bylo stále postaveno
na zastaralých principech. František se hodně angažoval při zavádění
nových účetních osnov v roce 1993. Firma se raketově rozrůstala, a tak
byla potřeba neustálého náboru kvalitních pracovníků, ale hlavně jejich
„výchova“. To se jimdařilo. Dnes jichmají 770 a obrat vyskočil k 1,5mld. Kč.
Neúspěch?
Neúspěch či krach jim nikdy nehrozil. Síla renomované značky přiná-
šela své ovoce. Dalo by se říci, že se jedná o pohádkový příběh. Ten
je ale vykoupen neuvěřitelným pracovním nasazením, nekonečnými
služebními cestami, bouřlivými poradami, vypětím, ale i zmařenými
obchody a dalšími nepříznivými situacemi. Nejtěžší pro ně bylo dávat
v době krize výpovědi některým partnerům a řadě zaměstnanců, se
kterými strávili roky v jednom pracovním prostoru a navázali přátelské
vztahy. Doba postupně tlačila na vyšší výkonnost a někteří pracovníci
se nedokázali těmto požadavkům přizpůsobit.
A co stojí za úspěchem obou pánů? Určitě je to extrémní pracovitost,
intuice při výběru správných lidí, ale i neustálá snaha učit se novým
věcem, reagovat na nové výzvy, nebát se a mít štěstí, být v pravý čas
na pravém místě. Jako byl František Dostálek a Jan Žůrek, když po-
tkali v revolučním dění svého známého Sašu. Tohle osudové setkání
nejenže založilo jejich celoživotní přátelství, ale také stojí za zrodem
poradenského gigantu KPMG v České republice. Až sem dospěl – náš
úspěšný příběh o síle náhody, která mění naše životní cesty.
František Dostálek
od 1990 člen vedení KPMG v České
republice
od 1993 je partnerem
2001–2010 řídící partner KPMG
v České republice
2006 předseda a výkonný ředitel
KPMG ve střední a východní Evropě
člen globálního vedení KPMG
Co naučilo téměř 25 let u KPMG Františka:
1. Že se nevyplácí dělat profesní kompromisy
2. Věci řešit hned a nečekat
3. Že štěstí člověka nezávisí na tom, jaký majetek má
Co naučilo téměř 25 let u KPMG Jana:
1. Klíčové je šířit pozitivní energii
2. Technologie jsou dobrá věc, ale motivovaný člověk je víc
3. Jak je důležité zachovat chladnou hlavu
v kritických situacích
39
1...,29,30,31,32,33,34,35,36,37,38 40,41,42,43,44,45,46,47,48,49,...68