KLUB – časopis členů Prague Business Club - page 13

Začátky
„Já jsem měl velké štěstí, že mám společníka, který je mým opakem.“
Říká Martin ke svým začátkům.
„Jsem vizionář, snílek, taková porodni-
ce v zásadě. Když bych to viděl v mužské a ženské energii, tak já jsem ta
žena, která rodí nové věci a on muž, který je živí  a vydělává na ně.“
Na začátku byli tři společníci, dnes pouze dva. Dali dohromady
30.000Kč, každý dal 10.000. Znali se ze střední školy a prostě to
chtěli zkusit. Vlastně to nebyla ani náhoda, protože podle Martina
náhody neexistují:
„Já bych to vysvětlil s pomocí Junga, který popisuje
jev, kterému se říká synchronicita, synchronní jevy. Funguje to tak, že
pokud zjistíš, kdo jsi, a zjistíš, co je tvoje poslání a jdeš v souladu se svým
posláním, tak se začnou projevovat synchronní jevy. Zvláštním způsobem
se zakřiví prostor a věci kolem tebe se začnou dít jiným způsobem. Když
bych to měl říct lapidárně, tak ve správnou chvíli na správném místě se
objeví věci tak, aby ti bylo pomoženo.“
Martinovi zakřivený prostor musel pomáhat. Ve správný čas zjistil,
že nikdo pořádně neumí dělat reklamní trička. Rozjel se do Číny, aby
našel vhodného výrobce. To se mu podařilo, ale bylo potřeba sehnat
peníze, které neměl. Rodiče zastavili svůj dům a bylo to vyřešené.
Byznys se mohl rozjet. Jak to všechno funguje, Martin popisuje ná-
sledovně:
„Necháme si vyrobit trička v Indii, Číně, Bangladéši, Pákistánu,
Turecku. Dovezeme je do České republiky a skladujeme v centrálním
skladu v Ostravě. Máme úžasnou logistiku, která umí během jednoho
dne dostat zboží kamkoli do 7 zemí Evropské unie. Znamená to, že firmy
si přes den objednávají z našeho sortimentu 3000 výrobků, v 17.00 se
to ukončí, přes noc se to vychystá, doveze se do dané země a ráno zvoní
třeba v Rumunsku balíček s 15 tričky Adler.“
Hledá se ředitel
Martin dlouho dělal v Adleru generálního ředitele. Jak firma
rostla, zjistil, že řízení 25 lidí je limitní a že už pak není schopen
to všechno uřídit, stanovovat jim priority a mít pod kontrolou.
Byl vyčerpaný, nespokojený. Málem se zabil v autě. To už jeho
společník nevydržel a řekl mu, že je čas předat firmu nějakému
jinému generálnímu řediteli.
„Předávat firmu je to nejtěžší,“
říká Martin a pokračuje,
„když se ti podaří
postavit business, který funguje, málokdo to umí, a business funguje,
všichni tě plácají po ramenou, že ti firma roste, nutně se dostaneš do sta-
vu, že se dostane do takové velikosti, že už ji nezvládáš. V tu chvíli jsi kon-
frontován se svým strachem, když něco nezvládáš, tak máš strach, takže
buď firmu hubíš, protože se ji snažíš kontrolovat a stín tě nemůže přerůst,
a nebo v sobě najdeš sílu ustoupit a nechat firmu růst dál. Což znamená,
že musíš přijmout lidi, kteří jsou lepší než ty.“
Stáhnul se do role akcionáře a musel vydržet to, jak on sám říká
„že někdo jiný przní tvoje dítě a dělá to zaručeně blbě.“
I když asi úplně
špatně ne. Firma i s novým vedením dál rostla. Dnes zaměstnává
150 lidí, má 400 mil. Kč obrat a její zisk se pohybuje kolem 40 miliónů.
Udržitelnost
„Vrátil jsem se do Česka a přerovnal jsem hodnoty“,
říká Martin o své
zásadní životní cestě.
„Předtím jsem byl orientovaný na peníze, na zisk
a potom ta orientace šla na udržitelnost. Z práce, ze zaměstnání, z nějaké
činnosti, abych za to dostal peníze, jsem se přepnul do toho, čemu říkám
služba. Dělám to, co cítím, že je správně a nepožaduji primárně peníze.“
Martin se rozhodl, že od této chvíle bude vydělávat peníze jen udrži-
telným způsobem. V praxi to znamená, že dále dělá jen takové byz-
nysy, které škodí životnímu prostředí co nejméně. Pustil se do vývoje
přelomové mobilní aplikace pro účinné vyhledávání vozů taxi. Portál
Liftago, do kterého již investoval desítky miliónů korun, eliminuje
zbytečné jízdy taxiků, což je k prostředí daleko šetrnější.
Téma udržitelnosti dále popisuje:
„Udržitelnost má 3 atributy. První je
Planet, to znamená když vyžereš všechny zdroje okolo, tak zemřeš. Dru-
hým je People, když vyžereš lidi okolo sebe, oni ti pomřou, tak zemřeš taky..
Třetí je Profit, pokud vytváříš organismus, který je k ničemu, tak zemřeš.
Musíš mít profit. Takže nic z toho nemůžeš pominout.“
Pokusme se o malé shrnutí toho, co stojící za úspěchem v podnikání
Martina Hausenblase: 1. Morální hodnoty
2. Silná vize
3. Byznys s přidanou hodnotou
prospívající lidem
Mým posláním
je udržitelnost
Podnikatel Martin Hausenblas je ústecký patriot, patřičně hrdý na své město. Vadí mu, jakým způsobem kmotrovské vedení radnice s městem
zachází. Podporuje různé neziskové aktivity a vstoupil také do komunální politiky. Podnikání je pro něho skvělým prostředkem k prosazení svých
hodnot. Jeho společnost Adler, kterou v roce 1999 založil se dvěma společníky, dnes dosahuje desetimiliónových zisků. Mohl by mít všech-
no a chytat bronz někde v ústraní svého bazénu. On však volí jinou cestu. Zajímá ho společnost, hlavně to, aby co nejlépe fungovala. Když mu
bylo 35, řešil, jak dál naložit se svým životem. Odjel meditovat do saharské pouště, udělat si čas sám na sebe. V nekonečnosti písečných dun
se dočkal odpovědi na základní otázku každého člověka „proč jsem tady“. Jeho posláním je udržitelnost.
ÚSPĚŠNÉ
PŘÍBĚHY
13
1...,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 14,15,16,17,18,19,20,21,22,23,...68